L’escàndol dels motors Volkswagen i la seva reclamació

Home / Civil / L’escàndol dels motors Volkswagen i la seva reclamació

L’escàndol dels motors Volkswagen i la seva reclamació

El Dieselgate de Volkswagen i totes les altres marques del grup (Audi, Seat i Skoda) té l’origen als Estats Units, on va detectar-se l’ús d’un software que permetia ocultar el nivell d’emissions superior al legal.

Els cotxes, que superaven els diversos controls d’homologació per vendre’s tant a Estats Units com als països de la Unió Europea, ho feien en base a un sistema informàtic que eludia aquests controls. L’objectiu del frau podia ser tant que Volkswagen no disposés encara de la tecnologia per fabricar motors menys contaminants, com, encara pitjor, l’estalvi de costos que podia suposar no utilitzar aquesta tecnologia.

En tot cas, és evident que Volkswagen i les altres marques del grup que compten amb aquests motors van utilitzar publicitat enganyosa a l’hora de vendre els seus cotxes i explicar les prestacions de les que disposaven els motors. I, en aquest escàndol, de retruc, s’hi veuen implicades, de moment, aquelles persones que entre 2009 i 2015 van comprar un dels següents models:

  • Audi: A1, A3, A4, A5, A6, Q3, Q5 i TT
  • Seat: Alhambra, Altea, Altea XL, Exeo, Ibiza, León, Toledo
  • Skoda: Fabia, Octavia, Rapid, Spaceback, Scout, Superb, Yeti
  • Volkswagen: Amarok, Beetle, CC, Golf, Jetta, Multivan, Passat, Polo, Scirocco, Sharan, Tiguan, Touran

Utilitzant el número de bastidor del vehicle, als espais habilitats de les webs oficials de les marques a les que es pot accedir mitjançant els següents enllaços abreviats, pot comprovar-se si el cotxe del que es disposa està afectat o no:

Fins ara ha quedat clar que no està compromesa ni la seguretat, ni la funcionalitat del cotxe, però els propietaris d’aquests Volkswagen, Audi, Seat i Skoda sí que han de tenir presents les següents situacions que poden donar lloc a una reclamació per danys i perjudicis.

  1. Disminució de potencia, velocitat punta i/o augment de consum. Amb les revisions que es duran a terme es produirà una eliminació del software que suposarà un canvi del mapa electrònic del vehicle. Això pot suposar una pèrdua de prestacions (per les que el comprador va pagar en escollir un model determinat amb una potència i funcionament específic) o un augment del consum (en funció de com quedi el nou sistema de control d’emissions).
  2. Pèrdua de valor del vehicle. El valor venal és un import publicat per Hisenda anualment si es produeix la venda, s’ha d’indemnitzar a conseqüència d’un accident, etc. La pèrdua de valor dels vehicles afectats és evident i això afectarà als propietaris en cas d’haver-los de restituir el cotxe si en un accident se’n declara el sinistre total o, si en un futur, opten per vendre’l al mercat de segona mà.
  3. Molèsties i costos extraordinaris. El propietari del vehicle no té perquè suportar les despeses de desplaçament, vehicle de substitució, vehicle de lloguer, revisions d’ITV addicionals que s’hagin de passar, etc.
  4. En el cas de les empreses o professionals del transport, el món del taxi, la missatgeria, etc., a més, es podrà reclamar per tots aquells costos i pèrdues d’oportunitat que es produeixin a causa d’aquesta incidència en l’ús normal dels vehicles destinats a l’activitat empresarial o professional.
  5. Qualsevol altre dany o perjudici del que es pugui acreditar que té la seva causa en tota aquesta controvèrsia (com, per exemple, la possible repercussió de l’impost de matriculació en aquells casos que hi va haver acolliment a bonificació; l’increment de l’impost de circulació que es paga en funció de la potència del cotxe i l’impacte ambiental que tingui; etc).

Tots aquests conceptes seran quantificables i caldrà adaptar-los a cada cas, però és evident que es produeix un incompliment del contracte de compravenda del vehicle, que la mateixa marca ja ha reconegut l’engany que es va produir i que això serà quantificable i reclamable per la via d’uns danys i perjudicis pels que caldrà indemnitzar al consumidor.

En aquest context és on esdevenen fonamentals les següents precaucions:

  • Recopilar des d’ara tota la documentació de la compravenda que es va fer al concessionari (factura, fulletons publicitaris, característiques del model, etc.)
  • En cas de ser cridat a una revisió, no signar cap document que pugui suposar la renuncia al dret de reclamar en futur.
  • Disposar d’un suport legal que faci el seguiment de l’assumpte i disposi de la informació actualitzada en tot allò relatiu a la gestió de les revisions i la futura reclamació.
Recommended Posts

Leave a Comment


*

irphpersiana
Procuradores en Barcelona
Abogados Separaciones Divorcios en Madrid
Abogados Separaciones Divorcios en Sevilla
Abogados en Almería
Abogados separaciones divorcios en Jaén